ЗАЩО БЕ ОТМЕНЕНА НАРЕДБАТА, касаеща изискванията за
хигиенно-защитни зони при изграждане на хвостохранилища и депа за опасни
отпадъци от преработката на руди???
Отговорът е ясен и категоричен, а от него и изводите са
повече от очевадни. Нито едно хвостохранилище в регион Средногорие, в това
число хвоста на Дънди, депата на Аурубис и тези на "Елаците" не
отговарят на изискванията на тази наредба и са изградени в грубо нарушение на
нейните разпоредби. Мощните медодобивни фирми си позволяват да не спазват
законите, наредбите и процедурите в Република България, като в тези случаи
вместо да получат от държавните и местни институции солидни глоби и отнемане на разрешителни, се действа на
принципа - отмяна в полза на корпорациите и корпоративните интереси.
В обсъжданото инвестиционно предложение се декларира
намерение за съществена промяна в досегашната дейност на дружество „Челопеч
Майнинг” ЕАД, състоящо се в увеличаване на добива на медно-златни руди от 900
хиляди тона годишно до 3000 хиляди това годишно; разширяване и модернизация на
инсталацията за преработка на рудата и въвеждане на нова технология за
производство на мед, златно-сребърна сплав и цинков сулфат от рудния
концентрат.
Дейностите, заслужаващи внимание от гледна точка на
замърсяване на околната среда и въздействие върху екосистемите включват
подземен добив на руда, трошене и смилане, медна флотация, извличане на мед,
цианидно извличане на злато и сребро, и други.
Без да се подценяват положителните елементи от предлаганото
инвестиционно намерение, вниманието би трябвало да се привлече към следните
незадоволително решени проблеми:
2. Не е разрешен въпросът с обезпечаване на необходимите количества свежа вода. Използването на вода от язовир „Качулка” е недостатъчно и се планира допълнително водно количество от язовирите „Душанци” и „Жеков вир”, без да е получено разрешение от Басейнова дирекция Пловдив, което може да наруши правата на населението за приоритетно водоснабдяване с достатъчно количество чиста вода.
3. Замърсяването на въздуха с прах, съдържащ широка гама вредни метали, с циановодород, арсеноводород, отпадъчни емисии от автоклава, потенциалното допълнително усложняване на екологичната обстановка в района, вероятността от възникване на аварии и работата със силно токсични цианиди, налагат отделянето на допълнителни средства от инвеститора за осигуряване на индивидуални защитни средства не само за работещите в производството, но и за цялото население от засегнатите селища.
4. Подценено е отрицателното въздействие от разширяване на добива на медно-златна руда и въвеждането на нови технологии, върху повърхностните и подземни води. Това налага да се планират дренажни системи на цялата територия.
5. Въпреки отбелязаните 71 препоръчителни мерки за предотвратяване, намаляване или, където е възможно, прекратяване на значителни вредни въздействия върху околната среда, в представения доклад за оценка, преобладава изцяло положителната оценка, въпреки че дори самият инвеститор в обсъждането декларира, че „е необходимо разбиране за неизбежните отрицателни въздействия върху околната среда и съгласие за предоставяне на място за съхранение на опасните отпадъци”. Като се има в предвид, че на околната среда и населението, работещо и живеещо в нея, досега са нанесени някои вреди и щети от рудодобивната и металургичната промишленост, трябва да се подчертае, че е прекалено късно да се подценяват потенциалните опасности от вредни въздействия на предлаганото повече от трикратно увеличение на добивната дейност в рудник „Челопеч”...
6. В унисон със световните тенденции за подобряване качеството на живот и повишаване неговата продължителност, Е НАЛОЖИТЕЛНО ДА НЕ СЕ ДОПУСКА ПОВЕЧЕ ВЛОШАВАНЕ НА ПАРАМЕТРИТЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА, която трябва да бъде обитаване и след изтичане на 12-годишния период за реализиране на инвестиционното предложение.
От 12-те годишният период за реализиране на инвестиционното предложение са изминали 7. През този период две правителства се ръководят само и единствено от интересите на една корпорация, пренебрегвайки изцяло правата и интересите на българските граждани. Остават още 4-5 години на функциониране на рудника.
И си задаваме въпроса, а след това? Какво ще правят работниците от рудник Челопеч, жителите на село Челопеч след закриване на мината? Ще се занимават със земеделие върху отровените с арсен и други тежки метали земеделски площи ли? Ще си връщат огромните заеми, продавайки картофи на Женския пазар ли?
Какво ще правят жителите на с. Карлиево и с. Чавдар, когато хвостохранилището остане без надзор? Изпълни ли инвеститора задачата си да застрахова гражданите, заради вредното въздействие, което им оказва ежедневно?
Разбрахте ли сега, защо от години в Челопеч са на воден режим и няма достатъчно чиста питейна вода. Проф. Игнатова добре е засегнала темата, но... Няма кой в общината, в държавата, в еко-министерството да се заинтересува за човешките съдби на българските граждани.

Като няма хляб - да ядат пасти!
Като са мълчали, когато е трябвало да се защитават!
Много въпроси – един отговор! Шефовете на Дънди са ползвали удобните услуги на правителствения самолет по думите на Волен Сидеров и са си хортували с президент, премиер, министри високо над главите на народа. Бог високо – цар и той!
Ясно е, че на никой в държавата не му пука какво ще става с хората. Пука им само и единствено фирмата да „пичели”, за да може да „пичелят” и те!Народът! Народът - кучета го яли! А и може и хвостохранилище да ги погълне!
1 коментар:
Крайно време е населението да вземе нещата в свои ръце и да покаже ясна позиция и претенции за достъп до конституционалното му право да живее в чиста околна среда. Какво ще стане, обаче когато следствията от това безугледно поведение започнат да се проявяват върху здравето на хората?...
Публикуване на коментар